Amr Mohamed's Reviews > تغريدة البجعة
تغريدة البجعة
by
رواية سيئة مملة وتحس ان الهدف منها شتيمة الاسلاميين الرواية بتحكى عن مصطفى حياته أغلبها جنس ومخدرات وخمرا وشوية احداث بسيطة من ضمنها اطفال الشوارع لكن اغلب الرواية حشو كلام وتدور ان مصطفى حب واحدة اسمها هند وماتت وبعدين تلاقيه شوية مع زينب وشوية مع مارشا وشوية مع ساقطات شوية مع ياسمين الى فاكر ان روح هند نزلت فيها , ونهايتها أسوأ من الرواية نفسها.
مش عايز اتكلم عن الرواية اكتر من كدا لأن فعلا سيئة ومفيش احداث فيها لكن عايز اتكلم عن كره الكاتب الواضح للشكل الاسلامى المتمثل فى اللحية والنقاب
اول الرواية جابلك واحد ملتحى ومراته منقبه ابو الملتحي كان شغال فى الوسط الفنى بهدلوا الرجل ودخل العناية بسببهم مرتين وكانوا سبب فى موته
قلت عادى ماهو لازم اى كاتب يجبب واحد ملتحى ويشتم فيه ده تيمة اساسية فى المسلسلات والافلام والروايات
شوية صاحب البطل مصطفى اسمه احمد الحلو المهندس اللى كان ماركسي وثوري سافر السعودية رجع ملتحى واستقال من شركة البترول الى شغال فيها وبيبيع بسبوسة دلوقتى ومراته اتنقبت
ايوا ساب البترول وبيبيع بسبوسة في الشارع
قام ابو احمد كلم البطل عشان يجي ينصح احمد ...مصطفى عمره ما نصح احمد ولا أبو احمد نصحه حتى ايام الشيوعية والساقطات والخمرا والمخدرات لكن دلوقتى بينصحه
مصطفى اول ما دخل البطل عليه قال ان الملتحين دائما شكلهم اقوياء مش عارف بيأكلهم ايه فى التنظيمات بتاعتهم ده !!!! وابتسامتهم مصطنعة منافقين يعنى
كأن اي حد اللتحي يبقي في تنظيم وعايز يفجر نفسه وبيتدرب علي القتال
المهم احمد الملتحي رد وقال انتوا كفااااااااار حكومة كاااااااافرة , جاهليتكم , فلوس الحكومة والشغل حراااااام, وشوية بنته اربع سنين .. مش 12 او 13 سنة مثلا لأ اربع سنين لابسه اسدال ودخلت عليهم...أول ما البنت الصغيرة دخلت ابوها قالها أين الله يا فاطمة؟ البنت خافت أبوها مصرخ أين الله يا فاااااطمة ؟ واااااااااااغغغغغغغ
البنت اترعبت وجريت , والبطل قال ابوها مش عايزها تكلم رجالة.
يعني البنت اربع سنين وابوها محجبها وكمان مش عايزها تختلط مع الرجالة اي هرررري
يعنى مش عارف بيجيب ام الكلام ده منين هوا لازم اى حد يلتحى يبقا ازبل شخصية فى الرواية ولازم يكفر الناس كلها ولازم يبقا فى تنظيم ولازم يبقا منافق مفيش مرة يجيبوا واحد يكون معتدل وكويس , كأننا مشفناش ملتحين في حياتنا وبيشتغلوا عادي والله مش لازم بسبوسة يعني
تانى موقف مصطفى واحد صاحبه اسمه ويليام...ويليام اتكلم من موبايله فالنمرة اتكلمت وطلعت واحدة ست أرملة ومخلفة تلات عيال المهم فى تلات دقائق مصصفى اتفق معاها تيجي الشقة بكرة..
فتح الباب لقاها واحدة منقبة , قلت هتقول انها مش منقبة بس لابسة نقاب عشان تعرف تطلع العمارة مثلا .. لأ هيا اصلا منقبة عن اقتناع ...شوية ومارس الجنس معها بعد ما خلصت معاه بذمتكوا قالت ليه ايه
اولا سألت على مصلية عشان تصلى
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تانى حاجة قالت ليه اوعى تكون قبطى احسن حرام لو عملت معاك حاجة وانتا قبطى
قالها يا بنت الكدابة انا عارفك من واحد قبطي
قالت له لأ ما هو مخلتهوش يلمسنى بعد ما عرفت انه قبطي, قبل كدا كان عادى وحلال
اييييييييييييييييييييه فين دا واحدة اقل من الساقطة مخدتش فلوس حتى مقابل ما فعلته مع مصطفى وتقوله عايزه اصلى بعد الزنا وكمان حرام زنا مع القبطي.. جايب ام الكلام ده من انهى مكان مش عارف
اخر موقف عايز اقوله صاحب مصطفى اسمه عصام هيتجوز واحدة بوذية قام مصطفى قاله عشان هو كاره البنت بس مش عشان حاجة
مصطفى : هتتجوز مشركة
عصام : انتا بتتكلم جد, احسنلك تروح السعودية وتأكل القرود بقسماط
مصطفى : ابتسم ..ما هو طبعا كان بيهرج
ولا كأن ده قرآن او كلام ربنا ان حرام المسلم يتجوز حد مش اهل كتاب
وكل شوية المجتمع بقا شاذ من المينى جيب والكات للخيمة السوداء ,, الشارع بتاعنا كان اسمه توت عنخ امون يا خسارة دلوقتى اسمه خاتم المرسلين..
يا عم ارتاح هنسمي الشارع شارع الهوت شورت حلو الشارع كدا فضي يعني واترصف
الغريب ان اغلب الرواية الابطال التلاتة عملوا كل حاجة حرام, مفيش مرة قالوا على لسانه ان ده غلط او اى حاجة , لكن على الملتحى راح ينصحه
طبعا الرواية مش اغلبها كلام على الملتحين والمنقبات هيا جزء من الرواية بس انا حبيت اتكلم عنه
واخر جزء فى الرواية نوعا ما كويس عن حرب لبنان والمظاهرات فى مصر ممكن نجمتين
لكن المجمل رواية سيئة
by

رواية سيئة مملة وتحس ان الهدف منها شتيمة الاسلاميين الرواية بتحكى عن مصطفى حياته أغلبها جنس ومخدرات وخمرا وشوية احداث بسيطة من ضمنها اطفال الشوارع لكن اغلب الرواية حشو كلام وتدور ان مصطفى حب واحدة اسمها هند وماتت وبعدين تلاقيه شوية مع زينب وشوية مع مارشا وشوية مع ساقطات شوية مع ياسمين الى فاكر ان روح هند نزلت فيها , ونهايتها أسوأ من الرواية نفسها.
مش عايز اتكلم عن الرواية اكتر من كدا لأن فعلا سيئة ومفيش احداث فيها لكن عايز اتكلم عن كره الكاتب الواضح للشكل الاسلامى المتمثل فى اللحية والنقاب
اول الرواية جابلك واحد ملتحى ومراته منقبه ابو الملتحي كان شغال فى الوسط الفنى بهدلوا الرجل ودخل العناية بسببهم مرتين وكانوا سبب فى موته
قلت عادى ماهو لازم اى كاتب يجبب واحد ملتحى ويشتم فيه ده تيمة اساسية فى المسلسلات والافلام والروايات
شوية صاحب البطل مصطفى اسمه احمد الحلو المهندس اللى كان ماركسي وثوري سافر السعودية رجع ملتحى واستقال من شركة البترول الى شغال فيها وبيبيع بسبوسة دلوقتى ومراته اتنقبت
ايوا ساب البترول وبيبيع بسبوسة في الشارع
قام ابو احمد كلم البطل عشان يجي ينصح احمد ...مصطفى عمره ما نصح احمد ولا أبو احمد نصحه حتى ايام الشيوعية والساقطات والخمرا والمخدرات لكن دلوقتى بينصحه
مصطفى اول ما دخل البطل عليه قال ان الملتحين دائما شكلهم اقوياء مش عارف بيأكلهم ايه فى التنظيمات بتاعتهم ده !!!! وابتسامتهم مصطنعة منافقين يعنى
كأن اي حد اللتحي يبقي في تنظيم وعايز يفجر نفسه وبيتدرب علي القتال
المهم احمد الملتحي رد وقال انتوا كفااااااااار حكومة كاااااااافرة , جاهليتكم , فلوس الحكومة والشغل حراااااام, وشوية بنته اربع سنين .. مش 12 او 13 سنة مثلا لأ اربع سنين لابسه اسدال ودخلت عليهم...أول ما البنت الصغيرة دخلت ابوها قالها أين الله يا فاطمة؟ البنت خافت أبوها مصرخ أين الله يا فاااااطمة ؟ واااااااااااغغغغغغغ
البنت اترعبت وجريت , والبطل قال ابوها مش عايزها تكلم رجالة.
يعني البنت اربع سنين وابوها محجبها وكمان مش عايزها تختلط مع الرجالة اي هرررري
يعنى مش عارف بيجيب ام الكلام ده منين هوا لازم اى حد يلتحى يبقا ازبل شخصية فى الرواية ولازم يكفر الناس كلها ولازم يبقا فى تنظيم ولازم يبقا منافق مفيش مرة يجيبوا واحد يكون معتدل وكويس , كأننا مشفناش ملتحين في حياتنا وبيشتغلوا عادي والله مش لازم بسبوسة يعني
تانى موقف مصطفى واحد صاحبه اسمه ويليام...ويليام اتكلم من موبايله فالنمرة اتكلمت وطلعت واحدة ست أرملة ومخلفة تلات عيال المهم فى تلات دقائق مصصفى اتفق معاها تيجي الشقة بكرة..
فتح الباب لقاها واحدة منقبة , قلت هتقول انها مش منقبة بس لابسة نقاب عشان تعرف تطلع العمارة مثلا .. لأ هيا اصلا منقبة عن اقتناع ...شوية ومارس الجنس معها بعد ما خلصت معاه بذمتكوا قالت ليه ايه
اولا سألت على مصلية عشان تصلى
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تانى حاجة قالت ليه اوعى تكون قبطى احسن حرام لو عملت معاك حاجة وانتا قبطى
قالها يا بنت الكدابة انا عارفك من واحد قبطي
قالت له لأ ما هو مخلتهوش يلمسنى بعد ما عرفت انه قبطي, قبل كدا كان عادى وحلال
اييييييييييييييييييييه فين دا واحدة اقل من الساقطة مخدتش فلوس حتى مقابل ما فعلته مع مصطفى وتقوله عايزه اصلى بعد الزنا وكمان حرام زنا مع القبطي.. جايب ام الكلام ده من انهى مكان مش عارف
اخر موقف عايز اقوله صاحب مصطفى اسمه عصام هيتجوز واحدة بوذية قام مصطفى قاله عشان هو كاره البنت بس مش عشان حاجة
مصطفى : هتتجوز مشركة
عصام : انتا بتتكلم جد, احسنلك تروح السعودية وتأكل القرود بقسماط
مصطفى : ابتسم ..ما هو طبعا كان بيهرج
ولا كأن ده قرآن او كلام ربنا ان حرام المسلم يتجوز حد مش اهل كتاب
وكل شوية المجتمع بقا شاذ من المينى جيب والكات للخيمة السوداء ,, الشارع بتاعنا كان اسمه توت عنخ امون يا خسارة دلوقتى اسمه خاتم المرسلين..
يا عم ارتاح هنسمي الشارع شارع الهوت شورت حلو الشارع كدا فضي يعني واترصف
الغريب ان اغلب الرواية الابطال التلاتة عملوا كل حاجة حرام, مفيش مرة قالوا على لسانه ان ده غلط او اى حاجة , لكن على الملتحى راح ينصحه
طبعا الرواية مش اغلبها كلام على الملتحين والمنقبات هيا جزء من الرواية بس انا حبيت اتكلم عنه
واخر جزء فى الرواية نوعا ما كويس عن حرب لبنان والمظاهرات فى مصر ممكن نجمتين
لكن المجمل رواية سيئة
Sign into ŷ to see if any of your friends have read
تغريدة البجعة.
Sign In »
Reading Progress
July 23, 2014
– Shelved as:
to-read
July 23, 2014
– Shelved
July 23, 2014
– Shelved as:
owned-books
July 23, 2014
– Shelved as:
روايات-مصرية-وعربية
Started Reading
July 26, 2014
–
Finished Reading
Comments Showing 1-23 of 23 (23 new)
date
newest »


ايه القرف ده وليه الروايات دي هي اللي بتاخد جوايز؟
فكرتني بلا سكاكين في مطابخ هذه المدينة
انا مش فاهمة في ايه بيحصل في المجتمع
كويس انك قولتلي يا عمرو عشان ما ..."
العفو يا ياسمين
انا فيه حاجات تانية مردتش اكتبها عشان مطولش اكتر من كدا
وعلي رأيك في الغالب بتاخد جوائز الروايات اللي بالشكل ده


ده هما غاوين ينشروا الكلام ده بس
لكن فى الاخر هقولك اراء وهتلاقى الرواية عجبت ناس كتييير, ومبسوطين من الكلام اللى فيها
لكن بالنسبة لنا سيئة جدا جدا

Some people are so open minded that their brain fell out -- True!

Some people are so open minded that th..."
فعلا انا مش
Open minded
خاااالص:)
هههههه أنا ضحكت بعمرى فى الريفيو ده يا عمرو
مش على اللى مكتوب بس لكن على تعليقك عليه كمان
أولاً دعنا نتفق إن التيمة دى بقت مستهلكة أوى بشكل كان بالنسبة لى زمان مثيراً للقرف ومع مرور الوقت بقى عادى أو بمعنى أدق بتجاهله أفضل ما أحرق فى أعصابي على الفاضى
هقول رأيي بصراحة وهنتقد وهكتب اللى يحسن الصورة عن ديني وإلتزامي لكن هتنرفز وأتعصب هياخدوا الطاقة السلبية دى ويحولوها لرصيد فى شهرتهم وشهرة أعمالهم ولسان حالهم بيقول:شوفتم؟ مش بيتقبلوا النقد أهو..همج
ثانياً عجبنى فعلاً ريفيوهك ونقدك ورأيك أتفق معاه جداً
ولك كل الشكر إنك عرفتنى بالرواية دى..عشان مش ناوى أضيع وقت معاها بعد كلامك
ثالثاً:سياسة ودين وتاريخ وروايات...إرحم نفسك بقى يا أخى
اللهم لا حسد يعني :))
أحسنت يا صديقى بجد
مش على اللى مكتوب بس لكن على تعليقك عليه كمان
أولاً دعنا نتفق إن التيمة دى بقت مستهلكة أوى بشكل كان بالنسبة لى زمان مثيراً للقرف ومع مرور الوقت بقى عادى أو بمعنى أدق بتجاهله أفضل ما أحرق فى أعصابي على الفاضى
هقول رأيي بصراحة وهنتقد وهكتب اللى يحسن الصورة عن ديني وإلتزامي لكن هتنرفز وأتعصب هياخدوا الطاقة السلبية دى ويحولوها لرصيد فى شهرتهم وشهرة أعمالهم ولسان حالهم بيقول:شوفتم؟ مش بيتقبلوا النقد أهو..همج
ثانياً عجبنى فعلاً ريفيوهك ونقدك ورأيك أتفق معاه جداً
ولك كل الشكر إنك عرفتنى بالرواية دى..عشان مش ناوى أضيع وقت معاها بعد كلامك
ثالثاً:سياسة ودين وتاريخ وروايات...إرحم نفسك بقى يا أخى
اللهم لا حسد يعني :))
أحسنت يا صديقى بجد

مش على اللى مكتوب بس لكن على تعليقك عليه كمان
أولاً دعنا نتفق إن التيمة دى بقت مستهلكة أوى بشكل كان بالنسبة لى زمان مثيراً للقرف ومع مرور الوقت بقى عادى..."
والله يا حسام كل يوم بيزيد احترامي ليك
ولرأيك
مش قلتلك بثق فى رأيك
النقد نتقبله لكن لو بشوية حيادية بس
لكن يجيب ظاهرة فى المجتمع ويسلط عليها الضوء لحد ما يكرهنا فيها
ومش جايب اى حاجة بسيطة ايجابية
يا عم احنا تلاميذك لسا بنحاول نقرأ ونتعلم:))

عندك حق يا لينا
يعنى يؤمنوا بحرية المرأة فى لبس ما تريد لكن عند النقاب يصبح جريمة
وفعلا ناس كتيرة بتتأثر وشابفة ان كل الملتحين والمنقبات منافقين وحرامية
وارابيين
وعمرهم ما اظهروا مرة وحدة بس فى اى مسلسل او رواية او فيلم واحد ملتحى معتدل وكويس
احم..إيه الاحراج ده
ربنا يخليك يا عمرو ده بس من ذوقك يا صديقى الحبيب
بس عشان نبقى متفقين ده مش نقد
النقد الحقيقى هو التركيز على قطاع ككل وتوضيح سلبياته وإبراز محاسنه..مش على فرد واحد أو اتنين أو تلاتة وأتخذهم كمثال وكرمز مجسد للفئة كلها
يسارى أو ليبرالى منحل فاسد دمن للخمر هل ينفع أتخذه تجسيد لكل الليبراليين؟
إذا كانوا هيرفضوا ويستنكروا ده فليه نفس المنطق مينطبقش على الفئة الملتزمة؟
ده ببساطة مش نقد..ده اسمه تجريح لو كان مقصود..ولعبة تجارية قذرة لو كان مش مقصود والغرض منه بس البيع والشهرة
تلاميذ إيه يا أستاذ..ده أنا أنحنى لك احتراماً وتقديراً بجد ومش بجامل لقراءاتك وثقافتك ورأيك الصائب دوماً
ربنا يخليك لينا جميعاً يا عمرو ونتعلم منك
أفضل العلم هو العلم الذى كلما استزاد منه المرء ازداد تواضعاً
وأنت خير مثال على ده :))
كل سنة وإنت طيب يا صديقى الحبيب
ربنا يخليك يا عمرو ده بس من ذوقك يا صديقى الحبيب
بس عشان نبقى متفقين ده مش نقد
النقد الحقيقى هو التركيز على قطاع ككل وتوضيح سلبياته وإبراز محاسنه..مش على فرد واحد أو اتنين أو تلاتة وأتخذهم كمثال وكرمز مجسد للفئة كلها
يسارى أو ليبرالى منحل فاسد دمن للخمر هل ينفع أتخذه تجسيد لكل الليبراليين؟
إذا كانوا هيرفضوا ويستنكروا ده فليه نفس المنطق مينطبقش على الفئة الملتزمة؟
ده ببساطة مش نقد..ده اسمه تجريح لو كان مقصود..ولعبة تجارية قذرة لو كان مش مقصود والغرض منه بس البيع والشهرة
تلاميذ إيه يا أستاذ..ده أنا أنحنى لك احتراماً وتقديراً بجد ومش بجامل لقراءاتك وثقافتك ورأيك الصائب دوماً
ربنا يخليك لينا جميعاً يا عمرو ونتعلم منك
أفضل العلم هو العلم الذى كلما استزاد منه المرء ازداد تواضعاً
وأنت خير مثال على ده :))
كل سنة وإنت طيب يا صديقى الحبيب

ربنا يخليك يا عمرو ده بس من ذوقك يا صديقى الحبيب
بس عشان نبقى متفقين ده مش نقد
النقد الحقيقى هو التركيز على قطاع ككل وتوضيح سلبياته وإبراز محاسنه..مش على فرد واحد أو اتنين أو ت..."
مش عارف اقول ايه على الكلام الجميل ده يا عم حسام
ربنا يخليك يا صديقي :)
متفق معاك تماما فى كلامك
عن النقد وده بردو اللى مضايقنى ومنرفزني
وانتا طيب يا صديقي واخى :))

إذا كان الناس اللي بيعتبروهم أدباء العصر بالمنظر ده، أمال الجيل اللي جاي هيبقى عامل إزاي !
ريفيو عظيم يا صديق

إذا كان الناس اللي بيعتبروهم أدباء العصر بالمنظر ده، أمال الجيل اللي جاي هيبقى عامل إزاي !
ريفيو عظيم يا صديق"
صحيح عندك حق يا صديقي
مبسوط ان الريفيو عجبك يا صديقي :)


ربنا يخليك ياصديقي
بطلع همي دايما ف الريفيو :))

فعلا هم تقيل انا كمان كنت حاسس بملل وزهق وعايز اخلصها واخلص :)
ونويت مقرأش للكاتب حاجة تاني
قفلتني البجعة وتغريدتها منه :)
ايه القرف ده وليه الروايات دي هي اللي بتاخد جوايز؟
فكرتني بلا سكاكين في مطابخ هذه المدينة
انا مش فاهمة في ايه بيحصل في المجتمع
كويس انك قولتلي يا عمرو عشان ما احرقش دمي واوسخ فكري برواية زي دي
وباشكرك انك تعبت نفسك وشرحت كل ده في الريفيو تسلملي بجد