ŷ

Amr Mohamed's Reviews > أربع وعشرون ساعة من حياة امرأة

أربع وعشرون ساعة من حياة امرأة by Stefan Zweig
Rate this book
Clear rating

by
14629124
's review

did not like it
bookshelves: pdf, روايات-مترجمة

ما هو بردو انا اللي غلطان الرواية باينة من غلافها ده مش غلاف رواية ابدا ده بوستر لفيلم مقاولات لنادية الجندي فى سينما رادوبيس واسمه مثلا الارملة اللعوب

القصة ان فيه شله ألمان على ايطاليين على واحدة انجليزية عجوزة جنسيات مختلفة قاعدين فى فندق والحياة جميلة وسمر وكدا كأنهم فى بورتو السخنة جالهم واحد فرنسي شاب أمور ومحفلط كدا يقعد معاهم والفندق كله حبه فى يوم واحد بما فيهم البيلمان ..بيروح مشاوير معاهم ويلعب معاهم ويتكلم معاهم ومحدش يقول كل ده في يوم اه هو اصله كان يوم جمعة تقريبا والوقت كان فيه بركه

وشوية قاعد يلعب تنس مع بنتين لرجل تخين كدا ومراته قاعدة بتتفرج وتاني يوم الرجل مشي من الفندق وهربت معاه واحدة طبعا الناس هتقول واحدة من البنتين اللي لعب معاهم تنس ... لأ الصراحة امهم سبقتهم وخلعت مع الواد الوسيم ده

عملوا جلسة بقي والناس كلها مضايقة ما عدا البطل اللي بيحكي بيقولهم عادي مالكم هيا مغلطتش وبعدين ممكن ان فى اربعة وعشرين ساعة اي إمرأة ممكن يتغير حياتها وهما يقولوا يابني الشرف وانها عاهرة وجوزها جاله جلطة باين وهو مصمم

طلعت العجوز الانجليزية مش عاجبها الكلام وتقول البطل انت بتحترم الست ده يقولها اه ..طب لو شوفتها تاني تسلم عليها يقولها طبعا ده محترمة جدا ..قالتله ماشي فل قوي وبعتتله رسالة قالت تعالي بليل الاودة عشان عايزاك فى موضوع وافضفض معاك..

طبعا محدش الشيطان يوزه ويقول انها عندها سبعين سنة وعايزة الرجل فى حاجة عيب لا سمح الله لأ هي لما لاقته فلاتي كدا واوبن ميندد علي الأخر قال تحكيله بقي هيا كمان فى اربعة وعشرين ساعة عكت ونيلت ايه من عشريييين سنة

قالتله انا من عشرين سنة كنت أرملة وعندي ابنين حلوين كدا قدك في حقوق بعد جوزي لما مات قلت اسافر كدا اغير الجو عشان الزهق والملل قاتلني فراحت بلد وكانت كل يوم تروح تتفرج علي الناس وهيا بتلعب قمار ومش بتشوف وشوشهم لأ بتتفرج علي ايديهم ..وقعدت ترغي فى اربع صفح كل ايد وحال المقامر يكون ايه
المهم شافت ايدين لوحد كدا وانبهرت باداء ايديه فقالت اشوف وش امه ده عامل ازاي طلع واد عنده عشرين سنه وامور ومحفلط بردو ..الله تاني..

الواد خسر كل الفلوس وخرج وهو محبط جدا ياعيني فانسحبت وراه مسحورة حاسة انها عايزة تنقذه..تنقذيه بردو يا سافلة
شافته قاعد لوحده فى الشارع وقالت الواد ده شكله هينتحر.. لاااااااااا لازم انقذه ..راحتله قالت له تعالا قالها مش معايا فلوس وافتكرها عاهرة اكيد يعني ما هو مش هيفتكرها مدرسة علوم يعني..

قالت تعالا انا هديك فلوس وابيتك فى فندق وبكرة سافر وسيب البلد وولا تزعل نفسك يا توتو ومتكتئبش وخدته وركبوا حنتور علي كوبري قصر النيل ونزلوا عند فندق مشبوه من فنادق وسط البلد..
فالواد الوسيم قالها تعالي معايا راحت معاه الاودة..طبعا كل شوية تحلف ميت يمين للبغل البطل انها مكانش فى دماغها نهائي ابدا قلة ادب اه كله إلا قلة الادب ده انا متدينة ومحترمة ومقراءة وكنت عايزة انقذ روح

من غير رغي نامت مع الرجل وصحيت يعني مصدومة ايه ده مش ممكن انا عملت كدا ..لازم امشي هارر اسود بس انا برده انقذت روح... الذنب مش جامد يعني قوي.. ..الواد صحي قبل ما تمشي قالت له اصحي كدا وغّير وتعالا نفطر..

فطروا والواد حكي لها علي كل حاجة انه مقامر وسارق فلوس قالت له انا هديك فلوس وسيب البلد وتعالا نروح الكنيسة تستغفر ونطلع صدقات كدا ... وتحلف انك مش هتقامر تاني قالها ماشي واستغفر وراحت الفندق بتاعها واديتته فلوس والواد مشي وقالها هسافر بليل.. وتقولك بقي انا كان نفسي يحضني ونكمل سفالة ...الله ماهي كانت مصدومة لأ طلعت بتحب الانحراف..

قالت انا هسافر بليل معاه راحت القطر لكن فاتها اكتئبت جدا ورجعت كازينو القمار لقيته طبعا بيقامر بفلوسها قالت له يالّا يا مدحت مش انت تبت سبّلها وشتمها وقالها يالا من هنا غوري ورمي فلوسها فى وشها طبعا ما هي اصلها مش لاقياه ومتعرفة عليه فى درس عمرو خالد يعني لأ وكمان مصدومة ..

وفي الاخر قالت للي بتحكيله انا كنت زي الست اللى هربت الصبح بس كدا ..انحرفت يعني فى اربعة وعشرين ساعة..وبعدها عملت عمره تفتكر غلطت

طبعا حد يسأل ويقول ايه الاستفادة من القصة.ان واحدة متجوزة والتانية ارملة صّيع وبيهربوا مع رجالة محدش عارف لكن الاستفادة انك متقرأش روايات زي ده تاني .
63 likes · flag

Sign into ŷ to see if any of your friends have read أربع وعشرون ساعة من حياة امرأة.
Sign In »

Reading Progress

June 10, 2017 – Shelved
June 10, 2017 – Shelved as: pdf
June 10, 2017 – Shelved as: روايات-مترجمة
Started Reading
June 12, 2017 – Finished Reading

Comments Showing 1-22 of 22 (22 new)

dateDown arrow    newest »

Nayra.Hassan كان يوم جمعة و فيه بركة😂و مش هايفتكرها مدرسة علوم يعني. .هو انا اتخضيت جدا لما شفت الاربع نجوم منورين على الطوق الاحمر..قوم لقيت النجمة الواحدة المعتادة 🌟و الريفيو اللذيذ ده..بس زفايج 😨 معجبيه هنا بالملايين


message 2: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed ههههههههههه والله يا استاذة نيرة انا نفسي قلقت لما قيمت اربعة قلت لأ فيه مشكلة اكيد :))))
انا نفسي مقييمش نجمة تاني بس بالروايات اللي زي ده مش بيدي لازم نجمة وريفيو اطلع فيه وقتي اللي ضاع :))
بس بالامانة حضرتك انا ارشحلك الطوق الاحمر حلوة جدا الصراحة ومحدش يعرفها كتير


message 3: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed انا قرأت لزفايج لاعب الشطرنج بس وكانت جميلة جدا لكن ده سيئة وانا الصراحة اعتذر لمعجبينه ومحبيه :))


Mohammed هههههههههه بهدلت الرواية والكاتب الله يسامحك.


message 5: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed ههههههههههه حبيبي يا محمد الرواية تستحق كل بهدلة لكن الكاتب لأ :))))


message 6: by Marwa (new)

Marwa Shahbour 😅


message 7: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed 😂😂


ESRAA MOHAMED الله يسامحك يا أخي 😂😂😂😂😂😂😂😂


Nayra.Hassan ESRAA wrote: "الله يسامحك يا أخي 😂😂😂😂😂😂😂😂"

انت بعتبر الريفيو ده الماستربيس بين ريفيوهات عمرو و اعتبرته ترشيح و كتبت عنها ماستربسس الهرمونات الصادم اياه
منظرين الماستربيس الخاص باسراء بقي لانها مستفزة و ملهمة
😃😂


ESRAA MOHAMED Nayra.Hassan wrote: "ESRAA wrote: "
ماستربيس ايه بس يا نيرة دا شخرم الرواية 😂😂😂😂😂😂 وبعدين الرجل قصده طيب واله هو بيوضح المعارك النفسية انما عمرو بوظ علي الرواية ومش هسامحه لأن كل ما اقراها هفتكر كلامه 🙄🙄
مش عايزة اصدمك هو اللي قالي عليها 🤓🤓



message 11: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed ESRAA wrote: "الله يسامحك يا أخي 😂😂😂😂😂😂😂😂"

ههههههههههههههه اقل حاجة اكتبها عن الرواية
انتي بتقراءيها؟


message 12: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed Nayra.Hassan wrote: "ESRAA wrote: "الله يسامحك يا أخي 😂😂😂😂😂😂😂😂"

انت بعتبر الريفيو ده الماستربيس بين ريفيوهات عمرو و اعتبرته ترشيح و كتبت عنها ماستربسس الهرمونات الصادم اياه
منظرين الماستربيس الخاص باسراء بقي لانها مس..."


والله كفاية رأيك عشان اعتبره احسن ريفيو ليا
بس البطلة تستحق والله هي وزفايج الريفيو ده 😂


message 13: by Anas (new) - rated it 4 stars

Anas قتلت أم الرواية بمراجعتك الكوميدية هههههههههههه


message 14: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed Anas wrote: "قتلت أم الرواية بمراجعتك الكوميدية هههههههههههه"

ههههههههههه كانت لازم تتقتل يا انس


أمل الأصيل مراجعة كوميدية جميلة... ضحكتني طول قراءة المراجعة... أشكرك
وأنا اللي كنت زعلانه عليها طول الرواية، مراجعتك خرجتني من جو الكآبة اللي حصلي


message 16: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed أمل wrote: "مراجعة كوميدية جميلة... ضحكتني طول قراءة المراجعة... أشكرك
وأنا اللي كنت زعلانه عليها طول الرواية، مراجعتك خرجتني من جو الكآبة اللي حصلي"


والله مبسوط ان الريفيو كان سبب للخروج من الكآبة :)
الريفيو ده كنت مطلع فيه برده غلي من الرواية :)


ᥫ᭡ مَـريَم زهـرة هههههههه... رهيييب
كل ده حصل و كملت للاخر.. لأ بطل


message 18: by Amr (last edited Dec 25, 2020 03:18AM) (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed ~مـْـْْـْريمـْـْْـْ~ wrote: "هههههههه... رهيييب
كل ده حصل و كملت للاخر.. لأ بطل"


هههههههههه عايز اعرف اخره رغي الست ده ايه كملت انحراف ولا روحت بقي ولمت نفسها 😂
اصلا زفايج ليه معايا تاريخ في قصصه :)


message 19: by نورة (new)

نورة ههههههههههههههههههه شكرا يا خويا.. الرواية كانت بيدي ورجعتها بعد التلخيص الجميل ده


message 20: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed نورة wrote: "ههههههههههههههههههه شكرا يا خويا.. الرواية كانت بيدي ورجعتها بعد التلخيص الجميل ده"

ههههههههههه تسلمي يا نورة
لا متخليش الريفيو يحبطك وتسيبي الرواية حاولي تبداءيها كدا :)


message 21: by نورة (new)

نورة لا، أنا كنت بالمعرض وتركت شراءها.. :)


message 22: by Amr (new) - rated it 1 star

Amr Mohamed ههههههههههه لا كدا كويس فعلا :)


back to top