مصطفي سليمان
ŷ Author
Born
in Alexandria , Egypt
Website
Twitter
Genre
Member Since
January 2009
URL
/dieorfree
مصطفي’s Recent Updates
"1.
قبل خمسين عامًا وبينما امرأة شابة تسير بصحبة زوجها بعد خروجهما من السينما، سقطت في إحدى الحفر وغابت فيها قد تحسب أن الأمر عادي وتقليدي وإن كان مؤسفًا، حتى تكتشف أن مساحة الحفرة لم تكن لتسمح بابتلاع طفل فضلًا عن امرأة بالغة، المهندسون أقرّوا باستحالة" Read more of this review » |
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
"
"الروايات لا تنجح فقط بالمكتوب فيها، اللغط الذي سيُثيره ظهورها وحديثها عن حكايتها في مصر سيجعل الملايين يبحثون عما وراء تلك الحكاية، وسأصبح أنا الأعلى مبيعاً." رواية "الرواية المسروقة" هي تجربتي الثالثة مع الكاتب المصري "حسن كمال" بعد تجربة جيدة لرواي" Read more of this review » |
|
"تل أبيب .. الإسكندرية
تأليف عماد مدين نشر سنة 2024 248 صفحة دار العين للنشر التقييم أربع نجمات **** "قلبك وطن مهجور.. وقلبي مواطن مغترب". هل الحب يجعلنا نعيد حسابتنا ؟ هل لو عاد بنا الزمن هل ستتغير قرارتنا؟ **** طوال قراءتي للرواية كان يدور بداخلي عدة تساؤلات " Read more of this review » |
|
مصطفي سليمان
wants to read
|
|
"الاسم :حكايات عزيزة
الكاتب/ة : منير عتيبة صفح :75 نوع: رواية اجتماعية تقييم: ⭐⭐⭐⭐ دار :بيت الحكمة ●غلا� : من ألواني المفضلة الأزرق فالغلاف يدل على انه مسلسل كوميدي ست كوم ●الاس� :يدل على إنها شخصية كوميدية بداية الرواية أخذتني لم اتوقع تلك البداية توقعت" Read more of this review » |
|
“القراية زي السحر
زي النداة بالظبط
تشوف الكتاب
تلاقي نفسك بتفتحه تشم رايحته
تدفع تمنه
تروح البيت تفضل متبت فيه
كانه أيد حبيبتك
أول صفحة
اول كلمة
فيها اسرار كتيرة
سحر دفين
ما بين الصفحات”
―
زي النداة بالظبط
تشوف الكتاب
تلاقي نفسك بتفتحه تشم رايحته
تدفع تمنه
تروح البيت تفضل متبت فيه
كانه أيد حبيبتك
أول صفحة
اول كلمة
فيها اسرار كتيرة
سحر دفين
ما بين الصفحات”
―
“كان لازم انساها
مش علشان الوجع اللي ف قلبي
ولا علشان الجرح اللي ف روحي
ولا علشان اي شئ تاني
غير انها
تستحق انها
تنسي&ܴ;
―
مش علشان الوجع اللي ف قلبي
ولا علشان الجرح اللي ف روحي
ولا علشان اي شئ تاني
غير انها
تستحق انها
تنسي&ܴ;
―
“phobia الافتقاد
انا عمري ما افتقدت حد علي اد ما افتقدت التفاصيل
أول ضفيرة ليا
أول نضارة أشتريها بمزاجي
خروجة أكون فيها نفسي ولما امشي ابقي حاسه ان مفيش بواقي كلام
فيلم او موسيقي قديمة افتكرها في اللحظة اللي انا بسمع فيها كلام ملائم عليه
My Phobia is myself
Yup!! my self is my big Phobia
when i look to my self i ask , who the fuck are you?
this not me , i’m better than this
i cant see my dreams , my fear is not my tears
My Phobia is strange kind of phobia
ريحة البخور مش بتعجبني قوي الا ف حالات معينة
مش طول الوقت
يمكن لما بكون مفتقده نفسي
يمكن لما اكون جوه نفسي
معرفش بس انا عمري ما افتقدت اي شئ بشكل كامل
دايما جوايا الحاجات اللي بفتقدها بشكل غريب
صور , كلمات , مواقف , لحظات
Phobia is close so close to my soul
make me wounder
is this really me ? is this ppl are for real?
make me smile every single time when i see
ppl who say a lot of stuff
i can make you happy
i can make you cry
i can make you fly
poor ppl
you such jerk
some day you will pay
and then we all
gonna see
فوبيا الافتقاد
ملخصا
احساس ممزوج بواقع
لكن في اطار”
―
انا عمري ما افتقدت حد علي اد ما افتقدت التفاصيل
أول ضفيرة ليا
أول نضارة أشتريها بمزاجي
خروجة أكون فيها نفسي ولما امشي ابقي حاسه ان مفيش بواقي كلام
فيلم او موسيقي قديمة افتكرها في اللحظة اللي انا بسمع فيها كلام ملائم عليه
My Phobia is myself
Yup!! my self is my big Phobia
when i look to my self i ask , who the fuck are you?
this not me , i’m better than this
i cant see my dreams , my fear is not my tears
My Phobia is strange kind of phobia
ريحة البخور مش بتعجبني قوي الا ف حالات معينة
مش طول الوقت
يمكن لما بكون مفتقده نفسي
يمكن لما اكون جوه نفسي
معرفش بس انا عمري ما افتقدت اي شئ بشكل كامل
دايما جوايا الحاجات اللي بفتقدها بشكل غريب
صور , كلمات , مواقف , لحظات
Phobia is close so close to my soul
make me wounder
is this really me ? is this ppl are for real?
make me smile every single time when i see
ppl who say a lot of stuff
i can make you happy
i can make you cry
i can make you fly
poor ppl
you such jerk
some day you will pay
and then we all
gonna see
فوبيا الافتقاد
ملخصا
احساس ممزوج بواقع
لكن في اطار”
―
“If you don't have time to read, you don't have the time (or the tools) to write. Simple as that.”
―
―

هذه صفحة للكتبيّين العرب، تعنى بكل ما له علاقة بالكتب العربية الموجودة على الموقع، و مشاكل الإضافة. حتى تنتظم إضافة الكتب العربية و يزداد الحضور العرب ...more

For those of us who love GoodReads AND YouTube! Do you review novels on YouTube? Come join the group!

A chance in quick form to give your recent impressions of a movie you just watched--on the big screen or on dvd. Good or bad; life-changing or just si ...more

الهدف من هذه المجموعة هو التنويه عن أحدث الإصدارات باللغة العربية من كتب ومجلات ومطبوعات فى مختلف المجالات, مع إعطاء فكرة عامة عن محتواها أو الكُتاب ا ...more

ŷ Librarians are volunteers who help ensure the accuracy of information about books and authors in the ŷ' catalog. The ŷ Libra ...more

شباب القراء العرب، فلننظم الموقع بحيث يكون لنا تواجد جيد به، ويزداد عدد الكتب العربية به والمعلومات عنها ليكون قاعدة بيانات للقارئ العربي أيضًا.. نرج ...more

A wall is built brick by brick, and a story word by word, and sometimes it is the writing on the wall that inspires us. ~~Nate Farren This group is f ...more

Egyptian Good Readers [EGR] ديدان قراية مصرية بتسلي بعض في طريق الثقافة الجروب دا لينا ... للي بيحبوا القراية .. وديدان الكتب .. او اليرقات اللي في طر ...more
Comments (showing 1-38)
post a comment »
date
newest »


بتاعت ايه؟"
"
احم احم تشابه اسماء ف الواقع
:))

حوالي 7 قصص ياريت تقراهم وتقولي رأيك أو إكتبه ع الصفحة عشان السياح هههههه
http://www.goodreads.com/book/show/17...

أنا كتبت ريفيو زيَّك يا مصطفى
http://www.goodreads.com/review/show/...

فعلا بروفايل يستحق الدراسة
تحياتى
(بس ايه موضوع الايس الكريم ؟؟)"
أهلا بيكي اهلا
:))
معرفش بحب الايس كريم
ف بشوف بقي مزاج الناس ايه

صباح الفل
:))
أشكرك بشدة
اهلا بيك


انت بتلحق تقري الكتب دي كلها امتي ؟؟"
الله يخليكي شكرا شكرا
علي اهتمامك وتعليقك
بالنسبة للامتي
قبل ما انام لازم اقرأ
ف الموصلات
ولما النت بيقطع بتبقي فرصة عظيمة
: )

Thanks :)
.
.
سنة سعيدة مقدماً"
ثكرا ثكرا
وعليكم
انتم ايضا وعلينا اجمعين
:))

وطرحتا
وارتدت بيجامتها الصغيرة الضيقة
القديمة
حلت شعرها
نامت علي حجري
وقالت
" آنه احيكلي حدوته"
عرفت حينها انها حزينة
فهي لا تطلب اي حكايات الا عندما تكون حزينة؟
هل بسبب الحبيب ؟ ام الحياة ؟ ام البيت ؟ ام الدراسة؟
ام ماذا؟
لم اسئل بلعت اسئلتي وفضلت ان العب في شعرها كما تحبني ان افعل
واغمضت عيني
وبدات ان احكي لها
كان يا مكان يا سعد كرام
وما يحلي الكلام الا بذكر النبي
عليه الصلاة والسلام
ترد علي مضض بصوت مخنوق من دموعه التي لم تنزل بعد
في بلاد بعيدة عجيبة
الناس مكنتش عايشه سعيدة
لان البلد دي عمرها ما عرفت معني الضحك
كانت حياتهم عبارة عن الشغل وبس
عمرهم ما عرفوا يعني ايه ضحك او غنا
بلد بعيدة
وحيدة
مش سعيدة
لكن ف البلد دي كانت فيه ست طيبة قوي
كانت حامل في بنوته
البنت دي كان اسمها
" قالت اسمها في خفوت"
الست فضلت تصلي ل ربنا وتدعوه
علشان البنوته
مكنتش عارفه تدعي ليها بايه
بس قالت انه يخليها
مبسوطة وتبسط الدينا
كل يوم تدعي الست لبنتها
ان الكره ميعرفش قلبها
ولا حد تكسر قلبها وهي تكسر قلب حد
وان يوم تتحتاج شئ وتدعي ربنا تلاقيها
وانها لو سبتها ف نص المشوار تعرف تكمله
فضلت تدعي وتدعي لغاية ما جه اليوم
وجت البنوته للدينا
واول ما طلعت البنوته
طلعت صوت غريب قوي
كل الناس بصت للبنت
كانت بتضحك
بصوت عالي بدل البكا
من يومها الناس كلها بقت عارفة البنت
الاول كانوا مش فاهمين وخايفين
هي بتعمل ايه
وشها وبوقها اللي علي طول بيضحك
وكانت بتعمل شئ غريب قوي
كان لما تلاقي حد زعلان وقاعد لوحده كانت
كانت تزحف عليه وتروح ليه
وتفضل تمسك صوابعه وتتشعلق في رقبته
وتفضل تضحك وتضحك
لغاية ما يبطل عياط
وبدات البنت تكبر
وبدات الضحك يزيد
ضحكتها اللي بتطلع من جوه جوه قلبها
للعالم كله
كانت بتفرق مع الناس
حتي لو مضحكوش
بس بمجرد ما يشوفها
كانوا بيرتاحوا
لغاية ما جه يوم و مامتها فيه تعبت
البنت قعدت جنمبها ومش عارف تعمل شئ
غير انها ساكته وعامله تمسح علي شعرها ومش عارف تقول شئ
اما بصلتها وقالت
انتي ليه مش بتضحكي؟؟
البنت قالت
اضحك ازاي وانتي عيانه كدا
الام قالت
اضحكي يا حبيبتي اضحكي ,البكا جربناه ومنفعش
البكا بيكبر بدري , وبينهي اليوم اسرع
البكا مش ف كل وقت وحين ودا مش وقته ولا حينه
اضحكي وخليني اضحك
البنت فضلت تضحك لحد ما بكت
" وقمري اللي نايم ع رجلي دموعها بللت رجلي"
والبنت من ساعاتها قررت لما تبقي زعلانه تعمل حاجتين
تبص للسما وتقول اللي مزعلها وربنا هيحلها لو ليها حل
ولو مالهاش حل يبقي مفيش مشكلة
والحل التاني
انها تاخد نفس عميق عميق عميققققققققققققققققققققققققققق
وتطلعه بكلمةةةةةةة
طظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظ
" القمر اللي ع رجلي بصت ليا ومقالتش اي شئ"
وتمر ايام لغاية ما تقابل البنوته شاب
مش زي اي شاب
شاب بيقولوا عليه ساعات بيضحك
بس محدش شافه مرة بيضحك
قابلته ناحية الشجرة اللي بتروح عندها علشان تشكي همها
للسما وللدينا
لاقيته قاعد هناك بيكتب
وبيقرا بصوت عالي
وبيرقص و يرقص ويرقص
ويضحك وكانه بيكلم حد
وبعدين يقعد يكتب
ويبكي
جت البنت ف يوم قربت منه وهو بيرقص
وقف
باصلها لاقيته بيعيط لسه بتسلم عليه
مشي
جري وفضل يجري معرفش يوقف
وهو بيجري لاقت الدفتر بتاعه واقع
فتحت
واول ما فتحت رايحة حلوة قوي طلعت منه
وفضلت تتفرج علي رسومات لبنت
من غير وش
وكلام ع نفسه وعن حلمه اللي بيدور عليه
وعن النجوم
وعن الضحك
وعن السما
وعن الرسم
وعن الرقص
وعن الكتابة
وحتي عنها
كلام بيوصفها من غير اسم
عن الظروف
عن كل شئ معاكس
فضلت تقراء وتقراء
لغاية ما النجوم جت وظهر القمر
روحت وهي تقريبا بتمشي ع السحاب
ومكنتش فاهمه ليه
راحت الصبح عند نهر صغير ورا غابة صغيرة
وقعدت تبص من خلال الميه ع السمك الصغير
وهو بيلعب وبيجري ورا بعضه
وفجاءة طلعت الدفتر
وفضلت ترسم في اخر صفحة وشوش بتضحك
وفضلت تكتب كلام من نوعية
سمك
وسما
ونجوم
وبكر
وفضلت ترسم
وقامت ترقص زي ما شافته بيعمل امبارح
ومشت ونست الدفتر
عبقال ما وصلت البيت افتكرت الدفتر
رجعت تجري
وتجري
لدرجة انها سمعت صوت قلبها
من كتر الخوف ومن كتر القلق
مكنتش بتاخد بالها من اي شئ وهي بتجري
لغاية ما وصلت للنهر ولا قت الدفتر زي ما سابته
ضحكت وقعدت تريح مطرح الجري الكتير
بتفتح تشوف اللي رسمته
لاقت ف الصفحة اللي ف وش اللي رسمته
رسومات جديدة مش هي اللي راسمها
فضلت تبص حواليها
وملاقتش حد بس الخط والرسومات زي رسومات الولد
صاحب الدفتر
وخط ايده
ضحكت
فتحت صفحة جديدة وفضلت ترسم وتكتب برده
اللي بيجي علي بالها
وخدته معاها
تاني يوم راحت عند الشجرة الكبيرة اللي شافته عندها اول مرة
وفضلت قاعده عندها لغاية الغروب
لاقيته جي
ومش باصص ناحيتها
وقفت وبصتله
من غير ما بيصلها
مد ايده ومن غير كلام وبيشاور انه تديله شئ ما
مدت ليه الدفتر
سابه يقع
مفمتش
مسك ايديها وغمضلها عينيها
وبدات يرقص ويرقص ويرقص
حست ان رجليها في السحاب
وان النجوم عبارة عن اشارات المرور
ان القمر سريريها
" وانا القمر اللي ع رجلي مستمتع بشدة"
فتحت عينيها بصت حواليها
ملاقتوش
ولا هو ولا الدفتر
لاقت ورقة
مكتوب عليها اسمها
ومكتوب تحتها
" هو انتي بجد كدا؟ "
ضحكت وفضلت تطير و تطير لغاية ما وصلت للسرير
يومها معرفتش تنام من كتر الضحك
لدرجة ان من اول ما النهار ما طلع لمت ورد كتير ودخلت باست
اما
وفضلت تلف ع الناس وتضحك وتديهم ورد
نزلت النهر وفضلت تلعب مع السمك
وتجري وراه
عملت حاجات كتيره قوي
لدرجة انها مش فاكره منهم شئ
غير ان ضحكتها بقت بتنور اكتر واكتر
تاني يوم الصبح اشترت اسكتش كبيررررر
راحت عند الشجرة
وجابت كل الالوان اللي عندها واللي عند الناس
وبدات ترسم وتلون كل شئ يجي ف بالها
جاه الولد
وفضل يرسم معاها
فضلوا يرسموا 7 ايام
ويلونوا اللوحة الكبيرة اللي فيها كل شئ
من حياتهم الناس الطيبة
الاهالي الحزن الفرح
كل المناسبات اللي افتكروها
واسماء الناس
والنجوم
والسحاب
والقمر
النهر والشجرة
والغابة
السمك
الرقص
الوجع والحنين
الفرحة والحب
كل شئ
فضلوا يسحبوها وكل واحد من اهل البلد البعيدة دي
يرسم شئ
ويزود شئ
الناس لاول مرة كانوا يشوفوا اي شئ
بالشكل دا
بدات الناس تفتكر الزمن اللي فاتت
لدرجة انه بدوا يشوفوا الزمن اللي جي
الولد والبنت سابوا البلد
وهما عاملين يضحكوا ولاول مرة ف حياتهم
وهما بيعلقوا اللوحة الكبيرة
الولد مسك ايدها
وبيقولوا انهم كل يوم بالليل
بيشوفهم بيرقصوا
ع السحابة الكبيرة اللي فوق
البلد البعيدة قوي
قوي
قوي
قوي
" نامت القمر اللي رجلي
مسحت دموعي
علشان مش تصحيها
وبصيت للصورة اللي ع المكتب
وقولت
اد ايه انت وحشتني"
...........................
نقلا عن مدونة

انا فرحاااااااااااااااااااااانة اوي اوي بجد اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي شكرا جداجداجدا
بتاعت ايه؟"
"
خير :)
احم احم تشابه اسماء ف الواقع
:))"